Om Kristineberg marina forskningsstation
Kristineberg marina forskningsstation
är en forskningsstation.
Forskningsstationen ligger
vid västkusten i Sverige,
vid Gullmarsfjorden.
Till stationen kommer forskare
från Sverige och från andra länder.
Här studerar forskarna
hav, vatten och livet i havet.
Forskningen på stationen
handlar framför allt om marin forskning.
Forskarna studerar djur, växter
och miljön i havet.
De undersöker hur havet påverkas
av klimatförändringar
och hur människan påverkar havet.
Vid Kristineberg marina forskningsstation
använder forskarna laboratorier, båtar
och annan utrustning.
De testar också ny teknik
som kan användas i havet.
Forskningen vid Kristineberg
började för över 100 år sedan.
Stationen är en viktig plats
för forskning om hav och vatten.