Lärarprogram
Polarforskningssekretariatet har sedan år 2000 erbjudit lärare att delta i forskningsexpeditioner till polartrakterna. Lärare har en viktig roll i arbetet med att intressera barn och ungdomar för polartrakternas betydelse för vår livsmiljö. Att på ett levande sätt, ofta direkt från fältarbetet, föra in forskningen i klassrummet är ett utmärkt sätt att stimulera elevernas intresse för polarområdena och forskning.
Polarforskningssekretariatets lärarstipendium utlyses inför större expeditioner och, i mån av plats, vid mindre expeditioner. Stipendiet är till för högstadie- och gymnasielärare som gör betydelsefulla insatser för att främja naturvetenskap i skolan och som själva har ett intresse och engagemang för forskning i polarområdena.
Polarforskningssekretariatets lärarprogram inleddes under år 2000 och bestod i en resa till Sydpolen under säsongen 2001/02 och deltagande i det astrofysiska projektet AMANDA. Hittills har 15 svenska högstadie- och gymnasielärare deltagit i polarforskningsexpeditioner och genom samarbete med internationella organisationer har lärare från Chile, Tyskland och USA deltagit i svenska expeditioner och fältarbeten.
Anna Stiby, lärare i kemi och biologi, var en av många sökande som blev utvald att delta i årets lärarprogram. Snart är det dags att byta klassrummet mot isbrytaren Oden och sommarens expedition till Norra ishavet.
Christina Fröjd är lärare på Bruksgymnasiet i Gimo norr om Uppsala, där hon undervisar i kemi, biologi och naturkunskap. Hon fick Polarforskningssekretariatets lärarstipendium 2015.