När konstnären Sara-Vide Ericson klev ombord på isbrytaren Oden väntade en resa hon drömt om hela livet. Nu, tillbaka från Arktis, arbetar hon vidare med målningar, en bok och den kommande utställningen DRIFT på Liljevalchs. Samtidigt är hon aktuell som sommarvärd i P1 den 24 juli. I intervjun berättar hon om ljuset inuti isen, mötet med forskarna och hur expeditionen förändrade både hennes konstnärskap och henne själv.
Lördagen den 16 augusti 2025 nådde den svenska isbrytaren Oden Nordpolen för elfte gången sedan premiärturen 1991.
Mobiliseringen inför expedition Canada-Sweden Arctic Ocean 2025 är i full gång i Helsingborgs hamn, där isbrytaren Oden förbereds och anpassas för expedition.