Polarforum är mötesplatsen för polarfrågor för forskare, myndigheter och andra organisationer. Årets Polarforum äger rum 26–27 mars på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.
Det tar flera år att planera en polarexpedition. Först tar man reda på vilka forskare som behöver åka till polarområdena. Sedan planeras själva expeditionen. Man planerar hur lång resan måste vara för att forskarna ska hinna med sitt arbete. Man måste också veta vilken slags expedition som ska genomföras. Ska forskningen genomföras på vatten eller på land? Vilka slags transporter kommer att behövas? Det krävs erfarenhet och kunskap för att veta svaren på alla dessa frågor. Längden på en modern polarexpedition kan variera från ett par veckor till flera månader. På expeditionerna är det oftast människor med från andra länder. Därför är internationella kontakter viktiga i förberedelsearbetet.
Både utrustning och säkerhet är mycket viktigt på en polarexpedition. Satellittelefoner och datorer är viktiga delar i arbetet med expeditioner. Transporter är också viktiga. I Antarktis används bandvagnar och snöskotrar. Polarforskningssekretariatet hjälper till med praktiska saker som utrustning och teknik inför en expedition.
Alla deltagare i en expedition måste gå igenom en säkerhetskurs innan de reser. De som åker till Arktis får lära sig isbjörnsskydd. Deltagarna i en Antarktisexpedition får lära sig att arbeta säkert på glaciärer.

Forskare i Arktis. Foto: Veijo Pohjola