Polarforum är mötesplatsen för polarfrågor för forskare, myndigheter och andra organisationer. Årets Polarforum äger rum 26–27 mars på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.
Antarktis är både en världsdel och en istäckt kontinent. Kontinentens landyta är till 98 procent täckt av is. Antarktis är nästan dubbelt så stort som Australien. Ungefär 70 procent av jordens färskvatten finns i Antarktis, men som is.
Antarktis är en av de kallaste, torraste och högsta platserna på jorden. Medelhöjden över havet är 2 500 meter. Vinsonmassivet är kontinentens högsta punkt och är 5 140 meter högt.
När det är svensk sommar är det vinter i Antarktis. Mängden is är som störst i september. Då är isen runt Antarktis 22 miljoner kvadratkilometer. Det är nästan dubbelt så stort som själva kontinenten Antarktis. På vissa ställen kan isen vara upp till fyra kilometer tjock. Den lägsta uppmätta temperaturen är -89°C.
Sydpolen finns i Antarktis. Den ligger på 2 835 meters höjd över havet.
I Antarktis finns ingen ursprunglig eller bofast befolkning. Däremot finns det forskningsstationer som är bemannade hela eller delar av året. Forskningsstationerna tillhör olika länder. Även om en forskningsstation tillhör ett visst land är det vanligt att forskare från andra länder också arbetar där. Sverige har två forskningsstationer i Antarktis, Wasa och Svea. Antarktis ska enligt internationella överenskommelser bara användas till fredliga aktiviteter och forskning. Det viktigaste avtalet som styr hur Antarktis ska få användas heter Antarktisfördraget och 49 länder har skrivit på det.
Eftersom det är så kallt i Antarktis finns det inte så många djur eller växter på kontinenten. Det mest kända djuret i Antarktis är pingvinen. I haven som omger Antarktis finns allt från smådjur som krill till sälar och stora valar.

Illustration: Stig Söderlind